Mijn lieveling | Verzamelaarsbomen | Periodes | Mooiste aanwinst | Literatuur en TV | Tentoonstellingen | Opletten


Aanvulling | Afwijkende Kerstman | Dieren op een bal | Kerstverhalen | Oude afbeeldingen | Ornamenten

Automodellen

De titel geeft al weer wat de bedoeling is namelijk verschillende modellen van auto’s te laten zien. Ik ben geen autokenner en weet nauwelijks het verschil tussen een Mercedes en een Scania. Dus als bij jullie een model bekend is mail me dat even.

Door op de afbeelding te klikken krijg je een vergroting waar meteen, als het mogelijk is, informatie bij staat. Heeft u zelf informatie stuur mij die dan met de foto mee. Op- of aanmerkingen of een aanvulling op het geplaatste worden op prijs gesteld.

Hier een mooi voorbeeld hoe een verzamelaar met z’n hobby bezig kan zijn en anderen deelgenoot maakt van zijn onderzoek.
Berry heeft de achtergrond van het automodel uitgezocht waarvan hij een kerstboomversiering heeft. Verder heb ik wat aanvulling er bij gezocht die op de site van Wikipedia stond. Het gaat om het eerste prototype van de Tatra 77 van 12 oktober 1933. Een Tsjechische auto waarvan de naam Tatra afkomstig is van het Tatragebergte. Vanaf 1934 is dit model op de markt gekomen en behoorde net als de Chrysler Airflow en de Rumpler-Tropfenwagen tot de eerste stroomlijnauto's. Vanaf 1935 tot in de 50er jaren zijn er vervolgmodellen gemaakt. De Tatra auto staat in het boek Pictorial guide to Christmas ornaments and collectibles, identification and values, by George Johnson ISBN 1-57432-348-2 op blz 155.
Ongeveer in het midden van de pagina staat hij echter beschreven als een VW Kever en wordt in andere boeken ook zo aangeduid! De V-vormige voorruit met middenstijl en achterruit zijn kenmerkend voor het vroege prototype. Het bijzondere aan dit model is dat hij drie koplampen heeft. Twee die ingebouwd waren in de uitstulpingen op de spatborden en de derde op het voorfront. Ook heeft de wagen twee achterruiten in plaats van één in het midden. Deze achterruiten waren bedekt met lamellen waar je dan doorheen moest kijken bij het achteruitrijden! Dat uitzicht was niet geweldig maar met zo’n bak moet je natuurlijk ook niet achteruit rijden. De V8-motor is achterin de auto geplaatst. Als laatste had Berry nog een foto meegezonden van een echte Tatra 77 die hij in de schuur had staan maar i.v.m. kopierechten plaats ik die maar niet. U kunt de verschillende modellen van de Tatra bewonderen en de geschiedenis. De auto van Berry is 8 cm lang en is ook net als de echte Tatra in tjechoslovakia gemaakt. Berry denkt zelf dat het een versiering uit de 50er jaren is maar zeker is hij daar niet van. Zelf denk ik aan een nog jongere productie maar als iemand meer informatie heeft hou ik mij aanbevolen.