
Een stuk
tekst van de beeldbank bij de foto: “Deventerstraat (vanaf 1945 Van Karnebeekstraat) gezien vanaf de hoge spoorbrug. De hoge spoorbrug werd door de Centraal Spoorweg Maatschappij in 1883 gebouwd
om de vrije beschikking over de daaronder gelegen terreinen te krijgen, wat met het oog op het rangeren der treinen zeer gewenst was. De voetgangerstrap daar naar toe werd pas in 1917 aangelegd. Recht
vooruit ziet men de Deventerstraat, die echter in 1945 naar de oud-burgemeester van die naam de Jhr. van Karnebeekstraat genoemd is. Oorspronkelijk heette deze straat overigens de Oude Schellerweg:
pas in 1873 kreeg deze zuidelijke toegang tot de stad de naam Deventerstraat. (Opm. van mij: op een kadasterkaart van 1811-1832 is te lezen “weg van Zwolle naar Deventer”.) De zijstraat op de
voorgrond rechts is de Molenweg. Vóór 1850 stond hier namelijk een geelgeverfde korenmolen, die gesloopt is en vervangen door een villa, Molenbelt genaamd. (Opm. van mij: de villa staat rechts
achter de bomen net buiten de foto. In die villa is later café van Limburg gevestigd en nu zit daar het Italiaans restaurant “La Terra Italiana”. Op de kadasterkaart van 1811-32 is de naam van die
molen “De Voort Molen”. Zou die naam te maken hebben met waar ik over drie afbeeldingen een uitleg doe over de oude IJsselloop(tak)?) De schoorsteenpijp is van de lakstokerij en vernisfabriek
Klinkert & Co., die van 1891 tot 1948 gevestigd was in het pand Hertenstraat 8, waar zich in 1958 de VAD-garage vestigde en daarna was dat het onderkomen van de kringloopwinkel.”.![]() |
Links de uitritten van de Van Karnebeektunnel en rechts de afrit van de Hoge Spoorbrug. Helemaal rechts achter de boom zijn de ramen te zien van het Italiaanse restaurant. Waar nu aan de rechterzijde van de afrit het metalen hekwerk staat, lag vroeger het pad dat op de afbeelding van 1906 te zien is. |
![]() |
De wegen naar Deventer
Oude Deventerweg:een detail van de vroegste kadasterkaart, 1811-1832, van die omgeving. Achter
“Straatweg” staat nog op de kaart “naar Deventer”. De weg is kaarsrecht en komt ook nog voor op jongere kadasterkaarten. De tekst “De Lage” heeft als vervolg “Landen”.Onderaan ziet u de gebogen lijn van
de latere? weg naar Deventer zoals ik die in het rood op de plattegrond van Google Earth, hierboven, heb ingetekend. Het blijft een moeilijke zaak om aan te geven welke “Oude” weg naar Deventer er het
eerst was maar gezien de bebouwing langs de onderste weg lijkt het voor de hand te liggen dat die ouder is. Tenzij……: er in een hele vroege periode, toen het water laag stond in het gebied dat op de kaart
als De Lage Landen wordt aangegeven, al bewoning heeft plaats gevonden maar het stijgende water die bewoning heeft weggespoeld? Omdat de gevestigde archeologen en geschiedkundigen deze mening maar raar
vinden hebben zij bij de aanleg van het Hanzeland daar geen oog voor gehad. Rondom de sloop van de boerderijen op de Lure waren ze sporadisch aanwezig maar het echte gebied dat onderzocht had moeten worden
was De Lage Landen! Heel dom van ze want o.a. tijdens mijn opgravingen in de Spoelstraat (bibliotheek) en bij het
ziekenhuis de Weezenlanden in Assendorp, in 1985-86, en op meerdere plaatsen kon worden vastgesteld dat veen en kleilagen materiaal van vóór 1300 bedekten!
Da Costa-school aan de nog niet helemaal klaar zijnde Hortensiastraat. Voor de ramen al bedekking en
voor de muur kinderen. Was de school al in gebruik toen de foto gemaakt werd? Op de voorgrond de kale vlakte waar later Speeltuin Assendorp zou komen. De foto moet gemaakt zijn voordat de eerste toestellen en
de afrastering geplaatst werden; en dat was in 1932-33. Ook hier weer een datering van het H.C.O. waar een vraagteken bij geplaatst kan worden.![]() |
In de 20er jaren was men ook begonnen met de bouw van de woningen op de Pierik. Hier ziet u twee foto’s van de Geraniumstraat waar het H.C.O. als datering aan geeft, 1920-1929. Op de rechter afbeelding kom ik nog terug. |
![]() |
![]() |
Links en rechts opnames van Google Earth van 2009. Ze spreken voor zicht. |
![]() |
In 1931-1932 werden ook de ontwerpen van de Ambachtschool ingediend. De ontwerpers van die Ambachtschool zijn de architecten
A. Baart uit Leeuwarden en L. Krook, voormalig stadsarchitect van Zwolle. Krook is in 1930 als stadsarchitect opgevolgd door J.G. Wiebenga. In hoeverre die nog invloed had op het ontwerp (van Krook?) is niet
na te gaan, de betonconstructie doet wel een inbreng van Wiebenga vermoeden. Het gebouw is van betekenis in het oeuvre van Baart en Krook. Het pand is van stedenbouwkundig belang in de structuur van de wijk
Assendorp. Het is door omvang en vormgeving een bepalend element op de hoek van de Hortensiastraat en de Mimosastraat. De Ambachtschool werd tussen 1932 en 1934 gebouwd. Stadsarchitect L. Krook verzorgde de
ontwerpen voor een aantal openbare lagere scholen in expressionistische vormen, zoals de Parkschool (Westerlaan 22) uit 1928, de Hobbemaschool (Hobbemastraat 6) uit 1929 en de voorm. Elbertsschool (Lijnbaan
103) uit 1930.
Een zandplaat krijgt zijn bestemming
Op deze volgende plattegrond, van 1928, kun je zien dat Assendorp onder de Hertenstraat en aan de zuidkant een behoorlijke uitbreiding heeft gehad. De eerste straten en woningblokken op de Pierik zijn al ingetekend.
Men heeft de plattegrond daarvoor moeten verlengen! De Pierik bestond vroeger uit weilanden net als de Marslanden. De weilanden werden heel vroeger de “Stadsweiden”genoemd en later de “Oude Blokken” maar ook
“De Mars en Geeren”. Wat opvalt op die plattegrond van de Pierik is de weg die door de lichte plek is ingetekend en doorloopt tot aan waar later de Goudenregenstraat is gekomen. De naam: Assendorperstraat! Het
laatste gedeelte is later veranderd in Pioenstraat. De woningen daar, zie afbeeldingen van de Geraniumstraat hierboven, zijn rond 1928 in gebruik genomen en kort daarna heeft men de invulling van de witte gebieden
vastgesteld. Waar de weg een lichte plek doorsnijdt daarvan was het de bedoeling dat er een plantsoen of, zo is later gebleken, een speeltuin kon worden aangelegd. Coleta en Dick Hogenkamp vertelden tijdens een
interview met een journalist van de Peperbus het verhaal (plaatsing 7 maart 2012) dat er toen een slager op de hoek van de Geraniumstraat en de latere Pioenstraat, bezwaar maakte tegen die plannen omdat hij
plotseling afgesloten zou worden van een grote doorgaande weg en hij daardoor omzet zou gaan missen! Hij wilde daarom een verlaging van de huur en dat kreeg hij dan ook! De daaronder gelegen witte plek werd
aangewezen als de locatie voor de Ambachtschool.

![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |

